Previous Article Next Article Hranice Rakouska a České republiky jsou svědkem zajímavého fenoménu
Posted in Business

Hranice Rakouska a České republiky jsou svědkem zajímavého fenoménu

Hranice Rakouska a České republiky jsou svědkem zajímavého fenoménu Posted on 30.4.2023

Zajímavá situace vznikla v posledních letech v příhraniční oblasti České republiky a Rakouska. Přetrvává tu jakýsi oboustranný zájem o prosperitu cizího občana na cizím území. Na české straně najdete většinu lékařských a zubních ordinací, které nepřispívají do pokladen českých zdravotních pojišťoven, ale mají nasmlouvanou spolupráci s těmi rakouskými. Trnem v oku mohou být na české straně i velká Casina, kde se Češi vůbec neukážou, a kde se baví jen zahraniční klientela.
hory a modré jezero
Podobné to je i na velko-tržnicích, kde se nabízí stovky litrů alkoholu, který Češi nekupují. Tento vývoj příhraniční oblasti s Rakouskem se ovšem dal předpokládat, tržní orientace na rakouské zákazníky tu ostatně není ničím novým. Mimochodem, na hranicích se Slovenskem a s Polskem nic takového neexistuje. Proč asi?

Ale v Rakousku je situace podobná

Ovšem zajímavý pohled je i z druhé strany mince. Do Horních Rakous míří tisíce Čechů, kteří tu utratí rozhodně nezanedbatelné částky. Dokonce vyšší, než jaké na příhraničním rakouském území s Českem utratí jiní cizinci a místní obyvatelé.
velká lanovka

Finančními transakcemi v souvislosti s příhraničním obchodem a službami se zabývala rakouská poradenská skupina CIMA, která v roce 2016 tuto oblast monitorovala poměrně důkladně. Češi prý vydali ze svých kapes v Horním Rakousku zhruba 45 milionů eur, přitom Rakušané v jižních Čechách jen 22,7 milionu eur. Výsledky výzkumu tedy přinesly překvapivé výsledky, např. to znamená, že Češi přinesou do pokladny v Horních Rakousech víc, než všichni obyvatelé Solnohradska dohromady. A to je mimochodem srovnatelné množství financí, za které tu nakupují lidé původem z Bavorska.
jezero Bergsee

Největší zájem Čechů se orientuje především na oděvy, ty tvoří zhruba 42% výdajů. Celých 27% pak připadá na nákup potravin a drogerie a ostatní výrobky a služby tvoří ten zbytek.